Thema herfst: het kleuren- of telspel

Ik was op zoek naar een leuk spel binnen het thema ‘de herfst’. Tijdens een bezoekje aan de action zag ik enkele juwelenbomen liggen, al snel had ik hier een leuk idee mee. Ik kocht nog een rol schuurpapier en ging naar huis. Eerst schuurde ik de boom volledig met schuurpapier, daarna schilderde ik de boom in het bruin. Nog enkele laagjes vernis en mijn drie bomen waren klaar.

12166119_10153718455587375_849066768_n

Ik zocht online naar leuke bladeren en kleurde deze in op het programma paint. Ik koos voor vier verschillende kleuren (lichtgroen, donkergroen, bruin en rood). Ik drukte ze af en daarna gingen ze door het lamineermachine. Na het vele knippen van de bladeren kwam er op de achterzijde een stukje magneetband.

12166669_10153718454762375_193025457_n12167020_10153718454687375_350026334_n

jongste kleuters

Voor de jongste kleuters wordt het een kleurenspel. Er zijn vier verschillende kleuren van bladeren. met een kleurendobbelsteen wordt er bepaald welke bladeren ze aan hun boom mogen hangen. Doordat de bladeren met een magneet bevestigd worden aan de boom, zal het voor de kinderen heel eenvoudig zijn voor de kinderen om dit spel te spelen. Zo kan ik vooral focussen op welke kinderen er nog wat moeite hebben met de kleuren. Wanneer het te moeilijk is, laat ik één kleur vallen.

oudste kleuters

Voor de oudste kleuters wordt het een telspel. ik geef hen een dobbelsteen met ogen die ze moeten tellen, het aantal ogen bepaald de hoeveel bladeren ze aan hun boom mogen hangen. Als dit te gemakkelijk wordt, geef ik hen een dobbelsteen met enkel de cijfers op. Zo leren ze de cijfers herkennen op een speelse manier.

Geef een reactie

